De ce insistă Guvernul să cumpere trenuri „made in China”
Infrastructura feroviară din România e la pământ și toate rapoartele oficiale arată acest lucru. Guvernul a pregătit o licitație și vrea să cumpere trenuri din China. Numai că există niște probleme.
Licitația pentru achiziția de trenuri noi pentru CFR este organizată de ARF – Autoritatea pentru Reformă Feroviară, aflată în subordinea Ministerului Transporturilor. România ar vrea să cumpere 80 de garnituri noi. E vorba de o mega-licitație la care s-a înscris o firmă chineză, dar și giganții europeni Alstom și Siemens.
Aici se ridică multe semne de întrebare. Autoritățile din România vor să mențină și oferta chinezilor, dar constructorii europeni au depus contestații și se opun acestui plan. Sunt aduse multe critici, unele legate inclusiv de termenul de livrare.
România vrea să cumpere trenuri din China
Licitația ARF a fost lansată anul trecut și, până la termenul limită din iulie, fuseseră depuse trei oferte. Toate au rămas în grafic. E vorba de compania chineză CRRC Qingdao Sifang și europenii de la Alstom și Siemens. După analiza ofertelor, chinezii s-au plasat pe primul loc.
Numai că aici intervine problema. A urmat un val de contestații pentru că trenurile pe care chinezii s-au angajat că le vor livra, dacă vor câștiga contractul, nu ar putea fi omologate în timp util. Alstom, spre exemplu, a arătat că garniturile din China nu ar fi conforme cu Standardele Tehnice de Interoperabilitate în 18 luni. Cu alte cuvinte, n-ar putea fi livrate la timp, procedura de omologare fiind extrem de greoaie.
Tot Alstom acuza practici neconcurențiale, adică prețul trenurilor ar fi cu 20% mai mic față de ce oferă europeni. Asta pentru că firma chineză ar practica dumping-ul și ar primi ajutoare de stat de la Guvernul chinez pentru a-și putea menține prețul atât de jos.
O altă problemă e legată de calitatea produselor. Trenurile ar consuma extrem de puțină energie, ceea ce bate la ochi.
Cât de bune sunt trenurile chinezilor
Siemens, la rându-i, spunea că modelul pe care-l propun chinezii ar avea nevoie de 40 de luni ca să fie omologat de autoritățile din UE. În tot acest timp, ARF insistă că chinezii pot livra garniturile în doar 18 luni.
România a venit cu lămuriri la începutul anului, când a emis un nou proces verbal în care s-au cerut documente suplimentare de la chinezi. Totuși, n-au fost eliminați din procesul de licitație, lucru cerut insistent de Siemens și Alstom. Cât despre consumul de energie, Autoritatea le-a cerut celor trei companii să completeze până pe 17 ianuarie două tabele din care să rezulte consumul de energie al trenurilor pe rutele Bucureşti – Predeal şi Bucureşti – Constanţa.
Câți bani alocă Guvernul pentru achiziția de noi trenuri
Valoarea estimată a contractului se ridică la peste 1,7 miliarde de lei, fără TVA. România vrea să cumpere 40 rame cu 15 ani mentenanță pentru pentru 80 trenuri cu 30 ani mentenanță.
Noile rame vor circula cu viteză maximă de 160 km/h.
Finanțarea proiectului este asigurată din Programul Operaţional Infrastructură Mare – POIM , iar cofinanțarea este asigurată de la bugetul de stat. ARF are calitatea de beneficiar direct în cadrul POIM, în condiţiile prevăzute în Ghidul solicitantului, pentru fondurile alocate sectorului de transport feroviar.